InsyaAllah.....

Thursday, October 29, 2009

TIPS PENGURUSAN KEWANGAN YANG BAIK

Perkara yang perlu dilakukan



1. Rancang perbelanjaan harian, bulanan dan tahunan setiap keperluan isi rumah agar tidak berlaku defisit budjet dalam keluarga kita.



1. Berbelanjalah kita ikut kemampuan “ukur baju di badan sendiri”, tanpa mengira cara dan gaya hidup mewah yang diamalkan oleh rakan dan sahabat. Keutamaan dan fokus utama ialah berbelanja untuk memenuhi keperluan dan bukan kemewahan…..



1. Melakukan perbelanjaan secara tunai. Apabila membuat pembelian barangan dapur, eletrik, perkakas rumah mestilah dibuat secara tunai supaya kita akan dapat mengelakkan daripada dikenakan faedah dan berbelanja lebih daripada kemampuan.



1. Menabung untuk hari tua, apabila kita sudah bersara kita memerlukan wang untuk perbelanjaan harian jadi sudah pasti kita dalam keadaan yang sudah berusia tidak mahu lagi bekerja bahkan hanya memfokuskan kepada bekalan di akhirat kelak. Tabungan kita akan menjadi sumber kewangan kita terutamanya dalam keadaan ekonomi yang semakin mencabar.



1. Menabung untuk waktu kecemasan. Kita perlu menabung untuk perbelanjaan sekurang-kurangnya 3 bulan perbelanjaan sebagai persediaan jika berlaku kes-kes kecemasan seperti kereta rosak, diberhentikan kerja atau pun ditimpa kemalangan. Tabungan berinsurans seperti takaful perlu diutamakan bagi mendapatkan faedah kebajikan yang optimum.



1. Melabur dalam mana-mana institusi pelaburan dan perbankan yang dijamin oleh kerajaan dan berdaftar dengan Bank Negara. Melabur dalam koperasi juga boleh mendatangkan kebaikan jika koperasi yang disertai menawarkan banyak kemudahan kepada ahli.



1. Kita hendaklah menyimpan rekod kewangan dengan baik supaya mudah hendak dirujuk ketika diperlukan.







Perkara yang perlu dijauhkan



1. Gagal dalam merancang kewangan.



1. Boros dan mewah dalam berbelanja.



1. Menggunakan kad kredit secara berlebihan.



1. Melabur di dalam institusi yang tiada jaminan kerajaan ataupun tidak berdaftar dengan Bank Negara.



1. Berhutang untuk mendapatkan sesuatu. Kita hanya boleh berhutang jika dalam keadaan benar-benar perlu atau kita mampu untuk membayarnya mengikut kadar dan masa yang ditetapkan.



1. Terlalu memikirkan berkenaan kewangan dan cara menambah kekayaan sehingga melupakan kepentingan nilai-nilai kekeluargaan yang boleh membawa kepada runtuhnya rumahtangga.

No comments:

Post a Comment