InsyaAllah.....

Wednesday, September 30, 2009

Menjaga Adab dan akhlak dalam rumahtangga




Akhlak merupakan elemen penting dalam pembentukan peribadi seorang Muslim. Antara sebab utama Rsulullah saw diutuskan adalah untuk memperbaiki dan membina akhlak yang mulia. Diriwayatkan daripada Abi hurairah, bahawa nabi saw telah bersabda :
إنما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق


Untuk melahirkan keluarga yang harmoni, bahagia, penuh kasih sayang, belas kasihan, belas ihsan lemah lembut, mantap dan cemerlang memerlukan adunan peribadi yang baik.
Dari mana datangnya akhlak yang baik dan terpuji itu jika tidak lahir dari jiwa yang bersih dan kefahaman yang jelas terhadap Potensi Diri Seorang Insan dalam mengharungi kehidupan di dunia.

Akhlak yang terpuji, mulia atau mahmudah melahirkan kebahagiaan dalam kehidupan berumahtangga bahkan bahagia di dunia serta bahagia di akhirat tambahan pula contoh yang diikuti itu merupakan cernaan dari manusia agung kecintaan Allah swt serta utusannya, maka bertambahlah rahmat dan hidayah dalam kehidupan.

Sepasang suami isteri mampu mencernakan akhlak yang baik dengan keikhlasan usaha, latihan dan didikan jiwa yang berterusan.

Sebaliknya keperibadian yang dikeji melambangkan diri yang jauh dari rahmat Allah serta gagal menilai kebaikan dan keburukan.

Kasih Sayang Suami Isteri Adalah Rahmat

Kasih sayang merupakan anugerah Allah swt yang tak terhingga kepada manusia. Tanpa kasih sayang maka akan hilang seri kehidupan ini. kerana itu kita wajib mensyukuri anugerah yang dipinjamkan kepada kita itu sebelum ianya ditarik semula oleh Allah Tuan Punya kasih sayang.

Perasaan cinta dan kasih sayang di antara suami dan isteri juga merupakan rahmat dari Allah swt. Bagaimana Allah datangkan perasaan itu sedangkan masing-masing dibesarkan dan hidup dalam suasana persekitaran yang berbeza dan ibu ayah yang berlainan. Suatu keajaiban sunnah Ilahi yang menjadikan makhlukNya berpasang-pasangan. Kerana itu manusia perlu sentiasa menjaga dan memelihara ia agar menjadi sumber Rahmat dan keberkatan dalam kehidupan ini.

Sesungguhnya Allah swt berfirman dalam Surah Ar Rum;ayat 21 yang bermaksud :

" Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya, bahawa Ia mencipta untuk kamu ( wahai kaum lelaki, isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikan di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir. "

Akhlak dan pergaulan Suami isteri

Dalam Surah An Nisa', ayat 19, Allah memberi isyarat kepada pasangan suami isteri agar memperelokkan pergaulan sesama pasangan, dengan maksudnya :

Dan bergaullah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik. Kemudian jika kamu (merasai)benci kepada mereka (disebabkan tingkah-lakunya, janganlah pula kamu terburu menceraikannya) kerana boleh jadi kamu bencikan sesuatu, sedang Allah hendak menjadikan pada apa yang kamu benci itu kebaikan yang banyak (untuk kamu).


Akhlak Suami Cernaan Allah swt....

1. Taqwa : takut,merasai muraqabah Allah, cinta, mengharap rahmat Nya Yang Maha Esa, percaya akan balasan baik dan buruk serta qadha dan qadar Allah, tidak berputus asa. sabar dan tabah mencari redhaNya, memelihara hubungannya dengan Allah, menajuhi larangan Nya, matlamatnya jelas...Syurga

2. Melaksanakan kepimpinan selaku suami : suami mesti mempunyai ciri-ciri dan kemuliaan seorang pemimpin. Dalam kehidupan seorang Muslim Allah swt menerapkan nilai kepemimpinan dalam diri dan diingatkan dalam Hadith baginda saw yang bermaksud : "Setiap kamu adalah Pemimpin(mempunyai tanggungjawab kepimpinan). Dan setiap kamu bertanggungjawab atas apa yang di bawah jagaannya".

3. Kasih sayang dan belas kasihan : Dalam sebuah hadith, Riwayat Jarir bin Abdullah :
" قبل رسول الله صلى الله عليه وسلم الحسن بن علي وعنده الأقرع بن حابس التميمي جالسا ، فقال الأقرع : إن لي عشرة من الولد ما قبلت منهم أحدا ، فنظر إليه رسول الله صلى الله عليه وسلم ثم قال : ( من لا يرحم لا يرحم ) .

Maksudnya : Rasulullah saw telah mengucup Hassan bin Ali sedang di sisinya Al Aqra'. Lalu Al Aqra' berkata; Sesungguhnya aku mempunyai 10 orang anak, namun aku tidak pernah mengucup sorang pun darinya. Lalu Rasul saw memandangnya dan berkat : Orang tidak mengasihi, ia tidak akan dikasih.."

4. Bergaul dengan secara baik : Isteri bukan lah alat untuk melepaskan nafsu kebinatangan atau orang suruhan yang boleh di arah untuk menunaikan apa saja keinginan suami. Bahkan dalam Islam isteri diumpamakan pakaian bagi suami dan merupakan orang kedua dalam rumahtangga serta penyokong kuat kepada suami dalam apa jua keadaan. Oleh itu, suami wajib berakhlak dengan sebaik akhlak seperti yang diajarkan dalam Al Quran dan hadith nabi saw, ketika menggauli isteri.

5. bertanggungjawab : Isteri adalah amanah Allah swt kepada suami. Sebagai suami, dia diwajibkan menunaikan tanggungjawab memberi nafkah zahir dan bathin. Nafkah zahir yang wajib adalah tempat tinggal yang selamat, pakaian untuk menutup aurat, makanan yang mencukupi zat, serta kemudahan perubatan dan lain-lain.

6. Bersikap terbuka dan bertolak ansur : Suami hendaklah sabar mendengar keluhan isteri serta menggunakan sedaya mungkin teknik komunikasi dua hala yang baik dalam menghadapi karenah isteri. Di sini kreativiti amat diperlukan di samping doa.

7. Mengamalkan kebijaksanaan : Kesabaran dan kebijaksanaan suami akan mampu mengelokkan suasana yang keruh dalam rumahtangga. Untuk itu suami perlu tahu dan memahami tingkahlaku dan perangai seorang wanita yang banyak beremosi dan hendaklah berusaha menanganinya secara bijaksana agar tidak timbul kekeruhan dalam rumahtangga yang dibina. Sentiasalah berdoa agar dianugerahkan hikmah dan kebijaksanaan itu. Kerana dengan ilmu semata tidak cukup untuk membina rumahtangga yang harmoni dan berkat.

8. Musyawarah : Suami hendaklah melakukan musyawarah dengan isteri dalam menghadapi satu-satu masaalah dan tidak beremosi.Isteri juga manusia biasa yang beraqal fikiran, jadi suami harus berhadapan dengannya dengan cara berbincang agar isteri sentiasa merasa ia dihargai dan menghormati suaminya.

9. Memberikan contoh yang baik : Suami adalah ketua keluarga. Hidup berkeluarga bukan untuk sementara bahkan bermatlamat untuk mencari redha Allah dan menjaga zuriat keturunan. Oleh itu suami hendaklah mnejaga tingkah lakunya agar isteri dan anak-anak dapat mencontohi akhlak yang baik. Berlemah lembut dalam tegas, bahasa yang sopan semuanya menjadi contoh ikutan ahli keluarga.

10. Menjaga rahsia rumahtangga :

No comments:

Post a Comment